Ile można zarobić inwestując w polską branżę gamedev?

W Polsce działa ponad 100 firm, które zajmują się profesjonalną produkcją gier. Ale na palcach jednej ręki można policzyć produkcje, które przebiły się do świadomości opinii publicznej jako rynkowe hity. Ten stan można zmienić.

Łódź, 14 października 2014 r. ? 5 listopada br. odbędzie się kolejna edycja konferencji Łódź Game Summit. Tym razem skierowana jest nie tylko do branży gamedev, ale też do podmiotów sektora finansowego, które szukają nowych obszarów inwestycyjnych.

?Dotąd oba światy ? producenci gier i inwestorzy ? funkcjonowały obok siebie, choć i jedni i drudzy na współpracy mogliby wiele zyskać. Rynek gier rozwija się w zawrotnym tempie. Ale największym beneficjentem boomu na wirtualną rozrywkę są tylko nieliczni polscy producenci. Najpoważniejszą przyczyną jest deficyt środków, które należy zainwestować, by stworzyć, nagłośnić i dostarczyć najwyższej jakości  produkt? - powiedział Sebastian Białek, koordynator Łódź Game Summit.   ?Przy tym błędem jest założenie, iż produkcja gier wymaga gigantycznych nakładów. Owszem, są projekty, których budżet niejednokrotnie przewyższa pulę środków przeznaczonych na realizację filmów. Branża gamedev jest jednak bardzo zróżnicowana. Studia podejmują się większych, jak i mniejszych przedsięwzięć. Nie tylko na komputery i konsole, ale też na urządzenia mobilne. Dlatego warto dokładnie zrozumieć specyfikę i złożoność branży gamedev? ? dodał Sebastian Białek.

Zróżnicowanie kosztów w przemyśle gier zależy od kilku czynników. W przypadku dużych produkcji gier konsolowych, których budżet waha się od kilku do kilkudziesięciu milionów dolarów, koszty tworzenia gier i aplikacji na urzadzenia mobilne mogą wynieść już tylko od kilkudziesięciu do kilkuset tysięcy. Projekty zawierają zazwyczaj koszty jednorazowe takie jak komputery czy oprogramowanie, ale też licencje, czyli opłaty dla producentów konsol za możliwość wydania danej gry. Najkosztowniejsze jest jednak stworzenie zespołu. O ile gra na urzadzenia mobilne może być zrobiona przez około 10 osób, to duże studio gamedeveloperskie potrzebuje znaczne więcej pracowników. Przy największych tytułach pracują obecnie już nie tylko programiści i osoby odpowiedzialne za techniczny aspekt gry, ale też szereg artystów od grafików, ilustratorów, scenarzystów aż po dźwiękowców. Przy planowaniu budżetu nie można też zapomnieć o marketingu. Często koszty związane z promocją są trudne do ustalenia w trakcie tworzenia gry i pochłaniają kilkadziesiąt procent wartości wytworzenia gry a nawet więcej w przypadku dużych tytułów.

Jak inwestor może poznać potencjał?

W Polsce wciąż stosunkowo niewielu inwestorów decyduje się na zaangażowanie w branżę gier. Próbą zmiany tego stanu rzeczy jest m.in. konferencja Łódź Game Summit Gamedev& Investments 2014, gdzie spotkają się producenci gier i inwestorzy. Jedni i drudzy będą mogli poznać i zrozumieć wzajemne oczekiwania i poznać odpowiedzi na nurtujące ich pytania: jak dużego dofinansowania potrzebują producenci gier, jak długo należy czekać na zwrot z inwestycji w projekt, po czym poznać, czy gra na PC, konsolę lub urządzenia mobilne jest obiecująca i zyska uznanie rynku?

Organizacja konferencji Łódź Game Summit Gamedev& Investments 2014 jest elementem wspierającym powstania Łódzkiego Centrum Gier. Celem tego projektu jest uczynienie z miasta największego w Polsce profesjonalnego ośrodka, oferującego rodzimym producentom gier wsparcia na poziomie m.in. technologicznym i finansowym.

?W Polsce mamy wiele zdolnych osób, które potrafią tworzyć ciekawe gry. Do tego są krynicą kreatywnych pomysłów. Nie posiadają jednak ani zaplecza technologicznego ani środków na rozwinięcie własnej działalności w branży gamedev. Ten stan chcemy zmienić, udostępniając inkubator, a twórcom najbardziej obiecujących projektów odpowiedni kapitał na rozwinięcie własnego biznesu? ? mówi Sebastian Białek, koordynator Łódzkiego Centrum Gier. 

Gdzie szukać ciekawych projektów?

Od 2017 r. funkcję inkubatora będzie pełnić część Łódzkiego Centrum Gier, wyposażona w najnowocześniejszy sprzęt i oprogramowanie, zwana Gameinkubator Studios. Wyposażony w najnowocześniejszą technologię, umożliwi m.in. tworzenie zaawansowanych programów, projektowanie grafik w 3D i zastosowanie tak zaawansowanych rozwiązań jak choćby motion capture. Najciekawsze projekty będą finansowane z funduszu Gameinkubator Capital. Twórcy Łódzkiego Centrum Gier nie zamykają się jednak na współpracę z innymi potencjalnymi inwestorami.

?Już w tej chwili prowadzone są rozmowy z czołówką firm dostarczających rozwiązania technologiczne używane w produkcji gier, takich jak Dell, IBM czy nVidia, które są bardzo zainteresowane projektem i już zadeklarowały chęć wsparcia Łódzkiego Centrum Gier. Warto je poznać i ocenić komercyjny potencjał 5 listopada podczas Łódź Game Summit Gamedev& Investments 2014? ? dodał Sebastian Białek.


dostarczył infoWire.pl
Źródło Łódź Game Summit. Dostarczył netPR.pl
Authors
Top