Dieta przy kłopotach z refluksem – zdrowo, lekkostrawnie i smacznie

Przez ostatnie lata coraz więcej ludzi skarży się na problemy żołądkowe. Zgaga, odpijanie, piekący silny ból w mostku, bóle żołądka, suchy kaszel, to tylko niektóre z objawów coraz częściej spotykanej choroby refluksowej.

Choroba refleksowa występuje coraz częściej, bo u jej podstaw leży stres. Napięcie, które stres wywołuje podnosi soki żołądkowe. Jeżeli do tego dojdzie dieta obfitująca w tłuste pokarmy, smażone posiłki, warzywa strączkowe, pikantne dania, mocną kawę i herbatę, alkohol i papierosy, to istnieje poważne ryzyko, że i u nas pojawią się jakieś objawy refluksu.

Odczuwając problemy refluksowe, wykonajmy odpowiednie badania gastrologiczne. Jeśli nie wykażą one wrzodów, ani zapalenia przełyku, pamiętajmy koniecznie o modyfikacji diety, która w dużej mierze ma wpływ na intensywność odczuwalnych dolegliwości refluksu. Dzięki lekkostrawnej diecie zyska nie tylko nasz żołądek, lecz także cały organizm.

Homeopatia a refluks

Przy tego typu dolegliwościach pomocna jest również homeopatia. Leczenie homeopatyczne jest bezpieczne dla zdrowia, bo nie wywołuje skutków ubocznych. Co ważne dla osób z refluksem, leki homeopatyczne nie obciążają wątroby i nie wchodzą w interakcje z innymi, ewentualnie przyjmowanymi doraźnie lekami. Warto udać się do lekarza homeopaty, który dobierze odpowiedni lek dla nas na podstawie konkretnych dolegliwości jakie odczuwamy. Na zgagę i uczucie pieczenia stosuje się bardzo skuteczny lek np. Iris versicolor 9 CH, na wszelkie zaburzenia pokarmowe jest kilka leków, najlepiej, jeśli odpowiedni dobierze lekarz (np. Nux vomica 9 CH, Lycopodium clavatum 9 CH, Pulsatilla 9 CH). Można też bez recepty zakupić lek złożony, jak np. Gastrocynesine.

Dieta to podstawa

Niektórym ludziom wyraz ?dieta? kojarzy się z głodem i ograniczeniami ? czyli czymś nieprzyjemnym. Dlatego tak wiele osób z chorobą refluksową martwi się, że muszą zmodyfikować dietę. Niepotrzebnie. Dieta lekkostrawna, urozmaicona jest bardzo smaczna, a jednocześnie dużo zdrowsza.

Czego na pewno unikać?

  • mocno przyprawionych potraw ? chilli, curry muszą opuścić nasz jadłospis
  • tłustych potraw ? tłuste mięsa (np. żeberka, golonka, baranina, wieprzowina, kaczka, gęś) wędliny (np. kiełbasa, baleron, salami, pasztety)
  • tłustego nabiału ? np. sery żółte, pełnotłusty twaróg, sery pleśniowe, feta
  • wszystkich dań typu fast food
  • potraw smażonych i grillowanych
  • cebuli w każdej formie
  • potraw z octem (np. marynowane grzybki)
  • czekolady w każdej formie
  • napojów gazowanych, mocnej kawy i herbaty, napojów cytrusowych
  • alkoholu i papierosów
  • warzyw strączkowych (np. fasola, groch, ciecierzyca)

Oczywiście należy obserwować swój organizm, czasem jakiś produkt może nam nie szkodzić, a inny bardzo. Powyższe produkty stanowią trzon tego, czego na pewno powinniśmy unikać. Powodują bowiem zwracanie treści żołądka i podwyższenie kwasów. Zostaje jednak całe mnóstwo zdrowych rzeczy które można ze spokojem spożywać.

Pomysł na lekkostrawny i pyszny obiad? Oto inspiracja:

Mięso chude: do wyboru np. królik, indyk, kurczak (bez skóry), wołowina, chude ryby

Warzywa: np. marchew, pietruszka, seler, brokuły, natka pietruszki

Dodatki: np. brązowy ryż, kasza pęczak, jaglana, pieczone lub gotowane ziemniaki z koprem lub świeżymi ziołami

Deser: pieczone jabłko z cynamonem i wanilią

Napój: woda niegazowana lub herbata z dzikiej róży

Odrobinę solimy i pieprzymy mięso, posypujemy aromatycznymi suszonymi ziołami i dusimy na wodzie. Gdy puści naturalny sos, dodajemy warzywa i dusimy razem pod przykryciem. Gdy będzie gotowe posypujemy świeżymi ziołami. Jak widać lekkostrawnie, smacznie i zdrowo ? smacznego!


dostarczył infoWire.pl
Źródło Starcom. Dostarczył netPR.pl
Authors
Top